Begreppet
samhällsplanering är ett ord som inte bara handlar om var man placerar
byggnader på en karta utan handlar om så mycket mer. Det handlar om att
planera allt från att det finns skolplatser till barn som föds, att det
finns skyddsrum om det blir krig eller att husen står på ett sådant sätt att
det överensstämmer med de lagar som finns.
När vi pratar om hur
samhället skall utvecklas där det bestäms var affärsområden, bostadsområden
och industriområden skall ligga så är detta något som kallas fysisk
planering.
Fysisk planering är inte
så enkelt som det kan låta att man bara ritar streck på en karta. Detta
beror på att när städer har utvecklats under åren så har riktlinjerna för
samhällsplanering också ändrat sig.
Historisk tillbakablick
Under den tid som de
flesta städer i Sverige grundlades, från medeltiden fram till slutet på
1600-talet, så är det oftast försvaret av staden mot en fiende det som styrt
den fysiska planeringen av staden. Rester från den tiden som finns i
stadsbilden är vallgraven runt centrala Göteborg, ringmuren kring Visby. I
medeltida stadskärnor är bebyggelsen tät och gatunätet är anpassat till
höjder och strandlinjen medan det från 1600-talet och framåt är modernt med
rutnät och andra typer av figurer i gatunätet. Detta kan man se i alla
svenska städer, några exempel på olika typer av planering är
Gamla stan i Stockholm från
främst medeltid eller rutnätet i Göteborg från 1600-talet. I mitten och
slutet på 1800-talet har stora befästningsanläggningar kring städerna tappat
sin betydelse utan istället så är det bränder som är det stora hotet.
Tidigare så har det härjat stora bränder som bränt ner hela städer men nu
när både Sundsvall och Umeå brann ner samma dag 1888 så börjar någonting
annat dyka upp i stadsbilden för att just hindra bränder. Detta är stora
breda esplanader som skall hindra att en hel stad brinner ner, i värsta fall
är det en stadsdel som får offras. Detta är något som är mycket tydligt i
centrala Sundsvall. Under 1900-talet är det mycket annat som sätter sin
prägel på hur städer utvecklas. Detta är till exempel trafiken, fungerande VA-nät, elektricitetens intåg och en stor befolkningsökning. Vad som kommer
i framtiden är svårt att sia om, kanske kommer det ha att göra med bilen
eller kanske något helt annat?
Problemet för en
stadsplanerare är att samtidigt som en stad skall utvecklas måste man bevara
det gamla. För att uppnå detta måste det jämkas mellan dessa olika bitar.
Det går inte att riva Gamla stan och bygga nytt för att bostäderna ligger
för tätt utan staden måste planeras för att bevara det gamla. Problemet är
då att det gamla byggdes med andra normer och andra mål än dagens
samhällsplanering.
|
|

Skara har bibehållit mycket av sitt medeltida planmönster med gator
som från olika håll leder in mot centrum med domkyrkan och torget.

Befästningsgördeln runt 1600-talets Göteborg ligger till stora delar
kvar och av kanalerna återstår Stora Hamnkanalen.
Vänersborgs centrala delar omformades redan 1834 till ett brett
esplanadstråk.

Landala egnahemsområde i Göteborg är ett typiskt exempel på en
oregelbunden trädgårdsstad, med plan av Albert Lilienberg från 1911 |
|