version 1.2

Kompendium: E-fordons potientiella riskfaktorer vid trafikskadehändelse

Läs mer om e-fordon
på msb.se

n / nn

Kapitelnamn  |

Räddning e-fordon

Om Räddning e-fordon

Tack för att du titta på det här materialet!

Räddning e-fordon är ett resultat av FFI-projektet Räddningskedjan. (FFI, fordonsstrategisk forskning och innovation)

Huvudsyftet med forskningsprojektet Räddningskedjan var att utforska vilka parametrar hos e-fordon i trafikskadehändelse som kan innebära nya frågeställningar för räddningspersonal och vilka befintliga rutiner som även fortsättningsvis är gällande.

Bakgrunden till projektet är frågor från svensk räddningstjänst. En referensgrupp med representanter från räddningstjänsten har deltagit i projektet.

Målet med denna kunskapsöversikt är att dela den kunskap som inhämtats i projektet med räddningspersonal på ett öppet, flexibelt och tillgängligt sätt.

Projektet Räddningskedjan har delfinansierats till drygt hälften av Sveriges innovationsmyndighet VINNOVA och dess satsning på FoU inom fordonsindustrin genom delprogrammet FFI Fordon- och Trafiksäkerhet. Forskningsprojektet Räddningskedjan genomfördes 2013.

Övrig finansiering kommer från deltagande parter:

 

Projektgruppen bestod av:

Peder Samuelsson, Göran Valentin.

 

Uppdateringen under hösten 2018 har faktagrandskats av David Sturk, AB Sturk Consulting.